Onderzoek naar effectieve preventie van psychosociale problemen bij jeugdigen

Het stelsel van de jeugdhulp is begin 2015 ingrijpend veranderd. Preventie is één van de pijlers van de nieuwe Jeugdwet. Patricia Vuijk, lector Publieke Zorg en Preventie voor Jeugd bij Hogeschool Rotterdam, beoogt met behulp van praktijkgericht effectonderzoek een bijdrage te leveren aan effectieve preventie van psychosociale problemen van jeugdigen. In haar onderzoek neemt de kracht van de relatie tussen jeugdige en jeugdprofessional een belangrijke rol in. Tijdens haar openbare les op 24 maart 2015 maakt Vuijk duidelijk dat dit type onderzoek kennis genereert waarmee de effectiviteit van preventieprogramma’s kan worden vergroot en waarmee de psychosociale ontwikkeling van jeugdigen positief kan worden beïnvloed.

 

Onderzoeksterrein

Vuijk ontwikkelt en toetst, samen met haar onderzoeksgroep, preventieprogramma’s voor Rotterdamse jeugdigen met psychosociale problemen. Daarnaast ontwikkelt en toetst zij programma’s voor ouders en leraren van deze jeugdigen met als doel de omgeving waarin de jeugdigen opgroeien, te versterken. Tevens ontwikkelt zij opleidingsmethodieken waarmee jeugdprofessionals kunnen worden getraind in het zorgvuldig implementeren van de evidence-based richtlijnen van preventieprogramma’s. ”Wanneer door mijn onderzoek is aangetoond dat deze preventieprogramma’s en opleidingsmethodieken effectief zijn, worden deze opgenomen in het aanbod van Rotterdamse jeugdhulpinstellingen, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs, en in de curricula van de verbonden opleidingen van Hogeschool Rotterdam”, aldus Vuijk. Zij verwacht aan het einde van dit jaar de eerste resultaten van haar onderzoek.

 

Patricia Vuijk

Patricia Vuijk promoveerde in 2006 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op een onderzoek naar seksespecifieke ontwikkelingspaden naar psychopathologie bij jeugdigen. Zij heeft orthopedagogiek gestudeerd aan de Universiteit Leiden en deed eerder de Lerarenopleiding Basisonderwijs aan Hogeschool Rotterdam. Ze heeft als leerkracht jarenlang in het speciaal basisonderwijs gewerkt. Vuijk is sinds 1 december 2013 lector bij Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam. Ze is daarnaast werkzaam als Universitair Docent bij de Capaciteitsgroep Pedagogische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook is zij als onderzoeker verbonden aan Horizon Jeugdzorg en Onderwijs. Haar missie is om een bijdrage te leveren aan effectieve preventie van psychosociale problemen van jeugdigen.

 

Bron: Hogeschool Rotterdam (http://www.hogeschoolrotterdam.nl/hogeschool/nieuws/onderzoek/bijdrage-aan-verbetering-preventie-van-psychosociale-problemen-bij-jeugdigen)