Zorgaanbieders die in mei geen vragenlijst van VGZ hebben ingevuld, worden niet gecontracteerd voor budgetpolissen van VGZ. Wie wel verzekerden met een budgetpolis mag behandelen, moet genoegen nemen met een lager tarief. Dat meldt het NIP op haar website.
Het NIP heeft grote bezwaren tegen deze wijze van zorginkoop en heeft dit inmiddels officieel aangekaart bij VGZ. Op 2 september spreken medewerkers van het NIP-bureau met VGZ over de vragenlijst.
Klachtenstroom
Direct nadat VGZ de vragenlijst uitzette bij haar gecontracteerde zorgaanbieders, stroomden de klachten bij het NIP binnen, aldus het instituut. Het invullen van de vragenlijst betekende voor veel leden dagen aan werk. Terwijl de vragen zelf weinig zeiden over de kwaliteit van zorg die wordt geleverd. De resultaten van de vragenlijst publiceert VGZ desalniettemin op haar site ‘vergelijk en kies’. Volgens veel leden klopt de informatie op die site niet met hetgeen zij hebben ingevuld.
Twee kwaden
VGZ zet met deze werkwijze haar verzekerden dus op een verkeerd been, stelt het NIP. Veel leden kozen er voor de vragenlijst niet in te vullen. Zij worden nu bestraft met een lager omzetplafond en ontvangen geen vergoeding van verzekerden met een budget polis van VGZ: Bewuzt (Basis), Besured (Ruime keuze), Zekur, Iza GZ (Natura), Unive (Zorg select Polis) en VGZ (Goede keus). Wie de vragenlijst wel heeft ingevuld, moet genoegen nemen met een lager tarief voor behandeling van verzekerden met een budgetpolis. Kiezen uit twee kwaden dus, zegt het NIP.
Kwetsbare doelgroepen
VGZ bewijst haar verzekerden hiermee volgens het NIP geen goede dienst. Verzekerden met een budgetpolis zijn vaak kwetsbare doelgroepen die goede zorg extra hard nodig hebben. Zij worden beperkt in hun keuze voor een zorgaanbieder die hen het best kan helpen. Die kwaliteit heeft een prijs, terwijl VGZ juist stunt met lage tarieven.
Bron: NIP (http://www.psynip.nl/index.php?p=1307927)