Ook onderwijs voor kinderen met ernstige gedragsstoornis

Rotterdam gaat als eerste stad in Nederland ook kinderen met een ernstige handicap of gedragsstoornis onderwijs geven. Ongeveer honderd van deze kinderen krijgen na de zomer les. Dat schrijft het Algemeen Dagblad.

In Rotterdam wonen 370 kinderen die zó’n ernstige gedragsstoornis hebben of zo ernstig ziek of gehandicapt zijn dat zij geen onderwijs kunnen krijgen. ,,Bijvoorbeeld omdat ze een hele korte concentratie hebben en niet meer dan een paar uur per week les kunnen volgen’’, zegt de Rotterdamse onderwijswethouder Hugo de Jonge (CDA) die met het initiatief komt.

Deze kinderen zijn vrijgesteld van de leerplicht. Driehonderd van hen krijgen nu zorg op een Kinderdag Centrum (KDC). De wethouder wil nu echter dat deze kinderen niet alleen zorg, maar ook lessen aangeboden krijgen.

Sleutelrol
Momenteel voert organisatie MEE in opdracht van de gemeente gesprekken met de ouders van deze driehonderd kinderen. ,,Die hebben een sleutelrol. De ouders bepalen of ze wel of geen gebruik maken van onderwijs voor hun kind.’’

Uit de gesprekken die tot nu toe zijn gevoerd, blijkt dat een deel van hen de situatie wil houden zoals deze is. Zij zien af van onderwijs. ,,Andere ouders, ik denk een derde, zijn juist erg enthousiast over de mogelijkheid van onderwijs.’’

Een deel van deze kinderen zal na de zomer beginnen met het volgen van lessen. Dat kan door bijvoorbeeld onderwijzers lessen te laten geven op een KDC. Of door een kind enkele uren per week lessen te laten volgen in een speciaal klasje op een school voor bijzonder onderwijs.

Eerste in Nederland
Rotterdam is daarmee de eerste stad in Nederland die kinderen, die zijn vrijgesteld van leerplicht, toch onderwijs gaat geven. ,,Door de overheveling van taken van het rijk naar de gemeente, kunnen we het onderwijs voor deze kinderen nu zelf organiseren. Dat geeft ons de mogelijkheid om te kijken wat bij de kinderen past’’, zegt De Jonge. ,,Niet of het kind zelf wel in het onderwijssysteem past. Zo doen we meer recht aan het recht op onderwijs.’’

Want onderwijs is voor deze kinderen ook belangrijk, stelt De Jonge. ,,Doel is dat de kinderen zoveel mogelijk begrijpen van de wereld om hen heen en zo goed mogelijk kunnen communiceren. Zo kunnen zij zo volwaardig mogelijk meedoen in de maatschappij.’’

Bron: Algemeen Dagblad / Marjolein Kooyman (http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/4278182/2016/04/08/Rotterdam-eerste-met-lessen-op-maat-voor-kind-met-handicap.dhtml)