Patiënten die te maken krijgen met een lange wachttijd voor geestelijke gezondheidszorg (ggz), zouden dat vaker moeten melden bij hun zorgverzekeraar. Dat stelt Petra van Holst van Zorgverzekeraars Nederland in een reactie op de uitzending van Jinek waar minister Schippers van Volksgezondheid te gast was. Wanneer mensen niet aan de bel trekken, kan de zorgverzekeraar hen niet helpen om op tijd hulp te bieden. Dit meldt Zorgverzekeraars Nederland.
Zowel minister Schippers als Zorgverzekeraars Nederland zijn het met elkaar eens dat de wachttijden voor geestelijke gezondheidszorg niet goed zijn voor de patiënten. “Iedere persoon die onnodig moet wachten is er één te veel, zeker voor mensen die in psychische nood verkeren”, zegt Van Holst. Het ministerie van Volksgezondheid werkt daarom samen met patiëntenorganisaties, zorgverleners en zorgverzekeraars om met verschillende initiatieven die wachttijden te verkorten.
Echter zouden mensen zelf ook meer kunnen doen om de problemen met de wachttijden van de ggz te verminderen. “Wij sporen mensen aan zich te melden bij de zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling”. Zorgverzekeraars zijn verplicht iemand te begeleiden naar de zorg die zij nodig hebben, door bijvoorbeeld naar een andere zorgverlener uit te wijken waar hij of zij wel snel geholpen kan worden.
Mensen moeten daarvoor echter zelf aankloppen bij hun zorgverzekeraar. Pas als er melding is gemaakt, kan er actie worden ondernomen. Patiënten doen er dus goed aan om hun zorgverzekeraar op de hoogte te stellen wanneer zij te maken krijgen met lange wachttijden. Daarnaast is het de rol van zorgverleners om op hun website te vermelden hoe lang de wachttijd gemiddeld is. Zij moeten patiënten ook informeren over de bemiddeling die zorgverzekeraars kunnen bieden.
Bron: Nationalezorggids.nl (https://www.nationalezorggids.nl/zorgverzekering/nieuws/35988-wachttijden-in-ggz-zouden-vaker-gemeld-moeten-worden-door-patient.html)