”De ggz is tot nu toe op een accurate en professionele wijze omgegaan met de coronacrisis. Zorgaanbieders proberen maatwerk te leveren zodat cliënten zoveel mogelijk de zorg krijgen die zij nodig hadden en hebben.” Dat schrijft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in haar vorige week verschenen sectorrapport ’GGZ tijdens de coronacrisis (https://www.igj.nl/binaries/igj/documenten/rapporten/2020/09/18/sectorrapportage-ggz-tijdens-de-coronacrisis/Sectorrapportage+GGZ+tijdens+de+coronacrisis.pdf)’. In deze rapportage zet de inspectie uiteen welke lessen er zijn geleerd ter voorbereiding op een mogelijke tweede uitbraak van het virus.
Sinds de uitbraak van het coronavirus heeft de IGJ nauw contact met alle zorgaanbieders in Nederland. Eerst vooral telefonisch en digitaal, na verloop van tijd ook weer door het afleggen van bezoeken. In de ggz-sector had de inspectie de afgelopen maanden op deze manier contact met tientallen zorgaanbieders. De inspectie sprak daarbij niet alleen met bestuurders, maar ook met zorgmedewerkers, behandelaren en vertegenwoordigers van cliëntenraden.
Flexibel en krachtig
De inspectie concludeert dat de ggz tot op heden goed, flexibel en krachtig omgaat met de coronacrisis. Besmettingen met het virus zijn beperkt gebleven en ook is de zorg voor de meeste cliënten gewaarborgd.
De inspectie hoort van ggz-instellingen dat de noodzaak tot maatwerk centraal moet staan in de zorgverlening en de te nemen maatregelen bij een tweede uitbraak van het virus. Dat is nodig om ontwrichting en terugval te voorkomen.
Aanbevelingen
De inspectie doet een aantal aanbevelingen:
* In de praktijk lijken de financiële regelingen die zijn getroffen door de zorgverzekeraars niet afdoende. De inspectie vraagt aandacht van het ministerie van VWS voor de financiële situatie van zorgaanbieders. Het mag niet zo zijn dat het bestaande zorgaanbod binnen de ggz verder onder druk komt te staan.
* De coronacrisis heeft de noodzaak tot samenwerking extra duidelijk gemaakt. Het is van belang dat er goed wordt samengewerkt tussen ggz-instellingen onderling, met onder meer de huisartsen en de GGD’en. Daarnaast zouden instellingen het gesprek moeten voeren met gemeenten over het verder opstarten van dagbesteding.
* In een tweede virusuitbraak moet er meer aandacht zijn voor de positie van de cliënt en de vertegenwoordiging van cliënten door de cliëntenraad. De inspectie vindt het belangrijk om cliënten mee te nemen in de besluitvorming en hen zo weinig als mogelijk in hun rechten te beperken. Cliënten moeten toegang blijven hebben tot een vertrouwenspersoon.
Bron: Inspectie
------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).