Mensen met autisme gaan steeds vaker naar het hoger onderwijs. Ondanks hun academische niveau en vele kwaliteiten, hebben zij na hun afstuderen vaak een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daarom hebben wetenschappers van het Athena Instituut aan de Vrije Universiteit Amsterdam, samen met vier andere Europese universiteiten, tools ontworpen die zowel afgestudeerden met autisme als de actoren in het onderwijssysteem om hen heen ondersteunen.
Mensen met autisme beschikken over vele kwaliteiten die hen tot goede werknemers maken, zoals oog voor detail, eerlijkheid, loyaliteit, inzet en punctualiteit. Toch ontstaat er vaak een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
Meerdere oorzaken liggen hieraan ten grondslag: loopbaanadvies is niet effectief voor studenten met autisme, docenten weten niet hoe ze hen kunnen helpen met het ontwikkelen van arbeidsvaardigheden, wervingsprocedures creëren barrières en werkgevers weten niet hoe ze afgestudeerden met autisme kunnen ondersteunen in hun werk. Hierdoor komen zij vaak terecht in een snelgroeiende pool van onbenut economisch potentieel, waardoor hun persoonlijke ontwikkeling wordt belemmerd en er op lange termijn kosten voor de samenleving ontstaan.
Participatieve onderzoeksmethode
Het IMAGE-project, een door de EU gefinancierd samenwerkingsverband van vijf Europese universiteiten, waaronder de VU, pakt deze problemen aan en heeft tot doel de inzetbaarheid van studenten en afgestudeerden met autisme te verbeteren. Middels een participatieve onderzoeksmethode heeft het project in de afgelopen 3 jaar praktische tools ontworpen die zowel afgestudeerden met autisme als de actoren in het onderwijssysteem om hen heen ondersteunen. De doelgroepen werden betrokken bij het bedenken en ontwikkelen van alle producten. Ongeveer 50 studenten met autisme, 50 loopbaanadviseurs, 100 academici en 50 werkgevers waren betrokken bij het ontwerpproces.
Praktische tools
In plaats van een focus op tekortkomingen, richtte het project zich op de positieve aspecten van autisme door ontwikkeling van vaardigheden, zelfhulp, het delen van best practices onder loopbaanadviseurs en bewustmaking van werkgevers. De toolkit is gratis beschikbaar (https://imageautism.com/resources/) in 5 talen en bestaat uit gidsen voor best practices voor professionals, trainingsmaterialen voor loopbaanadviseurs en een inzetbaarheidstoolkit voor studenten en afgestudeerden.
Bewustwording op lange termijn
Hiermee hoopt het IMAGE-project op lange termijn bewustwording bij werkgevers en loopbaanadviseurs te vergroten, universiteiten en hun procedures inclusiever te maken, de inzetbaarheid van afgestudeerden met autisme te vergroten en uiteindelijk meer mensen met autisme aan een baan te helpen.
Bron: Vrije Universiteit Amsterdam (https://imageautism.com/resources/)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).