Zorgverzekeraars: bel ons om wachttijd te bekorten

Zorgbemiddeling door de zorgverzekeraar helpt verzekerden op een wachtlijst in ruim tachtig procent van de aanvragen aan een snellere behandeling. Te weinig mensen kennen echter deze dienstverlening van de zorgverzekeraars, schrijft Zorgverzekeraars Nederland. Dat moet veranderen, vinden die. Via social media vragen zorgverzekeraars aan verwijzers zoals huisartsen om patiënten te attenderen op zorgbemiddeling. Daarnaast gaan ze zelf hun verzekerden die sneller willen worden geholpen ook nog meer wijzen op deze service.

Verzekerden en zorgverleners kunnen alle informatie over deze service vinden op een gezamenlijke website van de zorgverzekeraars, www.mijnzorgverzekeraar.nl (http://www.mijnzorgverzekeraar.nl). “Helaas kent nog lang niet iedereen deze dienstverlening van de zorgverzekeraars”, constateert Wout Adema, directeur Zorg van brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland. “Dat is jammer, vooral omdat door de coronacrisis  veel verzekerden wachten op een behandeling die eerder is uitgesteld. Door contact op te nemen met je zorgverzekeraar is het vaak mogelijk sneller geholpen te worden, dat is prettig, en kan daarnaast ook gezondheidswinst opleveren.” Ook minister Kuipers (VWS) onderstreepte recent het belang van zorgbemiddeling.

Nog wel ruimte

Tijdens de coronacrisis nam zorgbemiddeling een flinke vlucht: vorig jaar maakten ruim dertigduizend mensen met succes gebruik van zorgbemiddeling of zorgadvies door hun zorgverzekeraar. Doordat veel zorg moest worden uitgesteld, liepen de wachttijden in de ziekenhuizen en in de GGZ op. Toch bleek ook vaak dat als bij de ene zorgverlener nog geen behandeling mogelijk was, er op andere plaatsen wel ruimte was.

Nu ziekenhuizen hun zorg steeds verder opschalen, intensiveren de zorgverzekeraars hun inspanningen om verzekerden te wijzen op de mogelijkheden van zorgbemiddeling. Verzekerden kunnen daarover contact opnemen met de afdeling zorgbemiddeling van hun zorgverzekeraar. Medewerkers van de zorgverzekeraar zoeken dan samen met de klant naar een geschikt alternatief. In meer dan 80 procent leidt zorgbemiddeling daadwerkelijk tot snellere behandeling.

Bron: Zorgverzekeraars Nederland (https://www.zn.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht?newsitemid=7468613633)

Lees ook:
’Mensen kunnen er nu altijd iemand op aanspreken als zij geen zorg krijgen’ (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-4022817/nieuws/mensen_kunnen_er_nu_altijd_iemand_op_aanspreken_als_zij_geen_zorg_krijgen.html)
Regionale Doorzettingsmacht laatste reddingsboei voor wie tussen wal en schip valt.

Ervaring met zorgbemiddeling van de zorgverzekeraars? Dat horen we graag! Mail info@planet.nl (mailto:info@planet.nl), deel via sociale media of het reactieformulier hieronder.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

wachtrij3 wachtrij3