”De betrokkene wordt met informatie en keuzes overspoeld op kwetsbare momenten en zorgprofessionals spenderen veel tijd aan administratieve handelingen. Tijd die ten koste gaat van goede zorgverlening. Ik ben daarom voornemens om procedures in de Wvggz te vereenvoudigen”. Dat schrijft Minister Helder in een uitgebreide beleidsreactie op de evaluatie van de Wet Verplichte ggz (Wvggz) en de Wet Zorg en Dwang (Wzd).
Ook schrijft de Minister dat uit de evaluatie is gebleken dat de Wvggz een complexe wet is geworden, onder meer doordat de wet meerdere doelstellingen nastreeft. ”De Wvggz is in essentie een rechtsbeschermingswet, bedoeld om op zorgvuldige wijze te regelen dat in uiterste gevallen iemands grondrechten kunnen worden ingeperkt.” Maar volgens de Minister wordt de wet wordt ook gezien als een behandelwet, omdat niet alleen de opname maar ook de verplichte zorg wordt geregeld. Daarmee lijkt een tegenstelling te ontstaan tussen een zorgwet tegenover een veiligheidswet. Daarom wil wil de Minister in de uitwerking de rechtsbescherming duidelijker centraal stellen.
Om dat te bereiken wil de Minister onder andere de mogelijkheden voor betrokkenen om eigen regie te kunnen (her)pakken uitbreiden en de informatievoorziening aan hen verbeteren. Ook is haar voornemen om de toets van wilsbekwaamheid van de betrokkene alleen te laten plaatsvinden op het moment dat het ertoe doet: het moment waarop de zorgverantwoordelijke beslist over de daadwerkelijke toepassing van verplichte zorg. verder is de Minister van plan de hoorplicht van de Burgemeester te schrappen. Die lukt vaak niet op het moment van crisis, maar werkt wel vertragend op de te leveren zorg.
In meerdere opzichten is de Minister van plan de uitvoering van de Wvggz te vereenvoudigen. Concrete oplossingen daarover heeft zij nog niet, maar wel zegt de Minister toe snel te willen handelen en niet eerst nog een kostenonderzoek uit te laten voeren, omdat dat alleen vertragend werkt.
Bij de evaluatie van de Wvggz (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-4119460/nieuws/evaluatie_wvggz_en_wzd_te_complex_onvoldoende_samenhang_en_ontbrekende_randvoorwaarden.html?page=0), in oktober 2022, was er de nodige kritiek. In totaal werden er 70 aanbevelingen voor verbetering gedaan. Die richtten zich niet alleen op de inhoud van beide wetten, maar ook op de randvoorwaarden (zoals deskundigheid, organisatie van de zorg, en richtlijnen uit het veld). De opstellers van de evaluatie zagen dat er wezenlijke inspanningen van de wetgever, de overheid en het veld nodig waren om tot een situatie te komen die voor alle betrokkenen enigszins bevredigend is. Tegelijkertijd kwamen uit de praktijk ook voorbeelden van nuttige initiatieven en ontwikkelingen naar voren. Zowel brancheorganisaties als zorginstellingen zijn, vaak in samenspraak met de overheid of (in het geval van de Wvggz) het ketencoördinatieteam, al geruime tijd bezig om door allerlei initiatieven de werkbaarheid van beide wetten te verbeteren.
Meer over de evaluatie van de Wvggz en de beleidsreactie van de Minister in de GGZ Totaal van 27 maart.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).