Als regionale partijen goede regioplannen willen maken voor een toekomstbestendig zorgaanbod, dan is het noodzaak om de knelpunten die partijen hebben geïdentificeerd, scherper te formuleren. Dat schrijft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in haar rapport: ’Van regiobeelden naar doelgerichte regioplannen’ (https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_748690_22/1/).
Volgens de NZa is die focus noodzakelijk om tot doeltreffende oplossingen te komen die de gezondheid van inwoners verbetert en integrale zorg in de regio borgt.
In opdracht van de NZa heeft BDO per regio een analyse uitgevoerd op basis van de conclusies van regiobeelden. Het doel hiervan was te bekijken of de regiobeelden een goede basis bieden voor de ontwikkeling van regioplannen. Vooral de duiding van de data-inzichten en de conclusies van de regionale partijen samen had daarbij onze aandacht. BDO heeft vervolgens per regio de belangrijkste opgaven samengevat in 1 A4-tje, die te vinden zijn in het genoemde rapport.
In kaart brengen van de feitelijke situatie
Het opstellen van regiobeelden is een uitvloeisel van het Integraal Zorgakkoord (IZA). In iedere regio moet voldoende (zeer) complexe psychische zorg worden ingekocht en deze moet passend worden betaald. Dit begint, aldus het akkoord, met het goed in kaart brengen van de feitelijke situatie in een zogenaamd ‘regiobeeld’, op grond van dat regiobeeld wordt een ‘regioplan’ opgesteld. Naast het in kaart brengen van specifieke doelgroepen, moet het regioplan ook de specifieke problemen in kaart brengen en het borgen van voldoende specialistische (GGZ) zorg. Hulpmiddelen daarbij zijn het Zorgprestatiemodel (vanwege de eenheid en vereenvoudiging van de facturering), een domeinoverstijgende bekostiging en de Zorgvraagtypering (die nog wel doorontwikkeld moet worden).
Op grond van deze regiobeelden moeten Zorgverzekeraars en aanbieders bepalen welke zorg er in een regio ingekocht moet worden. Voor 1 januari 2023 moest er een breed gedragen definitie ontwikkeld zijn van het begrip cruciale zorg, met oog voor regionale verschillen, maar wel binnen landelijke kaders. Een aantal vormen van (ggz-) zorg moet daarin in ieder geval worden meegenomen, zoals diverse vormen van specialistische zorg en gedwongen zorg.
De uitkomsten van het regionale overleg (vastgelegd in het regiobeeld) worden door de zorgverzekeraars gevolgd in de individuele zorginkoop. Deze regiobeelden worden per regio vastgesteld door verzekeraars, aanbieders en gemeenten en landelijk bekend gemaakt.
Beroepsorganisaties en MIND worden in het vaststellen van deze zogeheten handreikingen betrokken.
Regioplannen uiterlijk 1 januari 2024
Begin juli zijn de regiobeelden van alle zorgkantoorregio’s en ROAZ-regio’s gepubliceerd. Daarin staan gegevens over het (te verwachten) zorggebruik, de zorgvraag en het zorgaanbod. De NZa ziet nu dat met deze (nieuwe) regiobeelden in alle regio’s een belangrijke stap voorwaarts is gezet. In deze fase wil de autoriteit regionale partijen aandachtspunten meegegeven voor de vervolgstappen. Alle regio’s moeten namelijk op basis van deze regiobeelden uiterlijk 1 januari 2024 een duidelijk regioplan hebben opgesteld met daarin de belangrijkste veranderopgaven voor de komende jaren. Dat is zo afgesproken in het Integraal Zorgakkoord.
Knelpunten aanscherpen
De NZa zet zich in voor een passende organisatie van zorg in regionetwerken en –ketens om zorg te voorkomen, verplaatsen en vervangen. Met de analyse van de conclusies van de regiobeelden wil ze daaraan bijdragen. Het rapport geeft inzicht in de belangrijkste knelpunten die partijen hebben geïdentificeerd. Algemene ontwikkelingen zoals demografie en personeelskrapte worden bijvoorbeeld vaak genoemd als knelpunten. Maar hoe deze ontwikkelingen zich verhouden tot de capaciteit van het regionale zorg- en welzijnsaanbod, verdient een grotere plek in de analyse. De NZa benadrukt dat partijen in deze fase niet nog uitgebreidere of dieper gravende data-analyses moeten maken. Het advies is om in een regionale dialoog de knelpunten verder te ontrafelen en te concretiseren, om zo tot doelgerichte regioplannen en een effectieve uitvoering van de beoogde zorgtransformaties te komen.
Bron: NZa (https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_748690_22/1/)
Lees ook andere artikelen over het Integraal Zorg Akkoord (IZA (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/integraal zorgakkoord)