Eén op de vier mensen die frequent gebruikmaken van de huisartsenspoedpost hebben psychische problemen. Angstklachten komen het meeste voor. Hoewel het om een kleine groep patiënten gaat, is de impact op de huisartsenpost (HAP) groot vanwege de hoge frequentie van de contacten.
Dat blijkt uit onderzoek van NIVEL. Welke zorg wordt ingezet om deze groep te helpen, verschilt per HAP. Sommige spoedposten hebben nauw contact met de ggz, andere hebben een poh-ggz ter plekke of als achterwacht om de patiënt terug te bellen. Welke manier het meest effectief is, moet nader worden onderzocht, vindt NIVEL.
Frequente gebruikers
Frequente gebruikers zijn mensen die vaker dan twintig keer per jaar contact hebben met de huisartsenspoedpost. In 2022 was zes op de tienduizend patiënten van de huisartsenspoedpost een frequente gebruiker. De groep was verantwoordelijk voor 2 procent van alle contacten. Van het totaal aantal frequente gebruikers was 65 procent vrouw. De meeste personen waren tussen de 44 en 65 jaar oud. Bijna de helft van de zorgvragen had lage urgentie. In 2022 was 27 procent van de contacten voor psychische problemen. Voor niet-frequente gebruikers was dat 3 procent.
Lees ook andere artikelen over psychische problemen bij de huisarts (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/huisarts)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).