Nieuwe boeken over, door of voor de ggz
Meerdere malen per week krijgen wij proefexemplaren, mails en telefoontjes over nieuw verschenen boeken. Onze recensenten Johan Atsma en Judith de Roos kunnen dat niet allemaal lezen en recenseren. Daarom geven we regelmatig in De Bibliotheek (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/bibliotheek) een overzicht van wat er zoal binnenkomt. Onderstaande teksten zijn van de uitgevers of schrijvers, tenzij anders vermeld.
Mijn halve moeder (https://aldomanuzio.nl/boeken/9789492600615/mijn-halve-moeder.html)
Angèle Nederlof
De moeder van Angèle Nederlof wordt regelmatig in een psychiatrische inrichting opgenomen. Haar vader voedt de vier kinderen op zijn eigen manier op. Angèle woont als tienjarige bij een onbekende tante en als puber in een groot pleeggezin. Eenmaal midden twintig vertrekt de auteur voor een jaar naar Nieuw-Zeeland. Het afscheid van haar moeder blijkt de laatste keer dat ze haar nog gezond ziet.
In Mijn halve moeder schrijft Angèle over haar jeugd en hoe zij zich daarvan heeft bevrijd. De auteur vertelt openhartig over haar worsteling met schuldgevoelens en machteloosheid. Mag zij gelukkig zijn als haar moeder het niet is? Ondanks het slechte voorbeeld blijft ze in de liefde geloven. Als ze psychosomatische klachten ontwikkelt, volgt Angèle Gestalttherapie. Dat vormt een keerpunt in haar leven.
Mijn halve moeder is een fascinerend boek over veerkracht, doorzetten en nooit opgeven.
Meer informatie vind je hier (https://aldomanuzio.nl/boeken/9789492600615/mijn-halve-moeder.html)
Autisme op school. ASS en ATO in basis- en voortgezet onderwijs (https://www.swpbook.com/boeken/152/autisme-spectrum-stoornis-a-s-s/2628/autisme-op-school)
Martine F. Delfos
De mogelijkheden van kinderen en jongeren met autismespectrumstoornissen worden onvoldoende benut. In het voortgezet onderwijs wordt de jongere geconfronteerd met een heel team aan docenten. Autisme vergt een andere benadering op school, maar ook een andere houding van de docent. In het voortgezet, secundair onderwijs betekent het dat het team ook onderling op elkaar moet afstemmen, wat op zich al een grote klus is. Het grootste probleem is dat de jongere met autismespectrumstoornissen over een heel scala aan mentale leeftijden beschikt (MAS1P, Mental age Spectrum within 1 person). Op vijftienjarige leeftijd kan hij vijftien zijn in biologisch opzicht en midden in de puberteit zitten, terwijl zijn sociaal-emotionele leeftijd twee jaar is. Hij kan in de wiskundeles zijn leraar soms voorbij zijn en tegelijk geen schoolrijp gedrag vertonen.
In Autisme op school legt Martine Delfos in heldere, praktische taal uit wat autisme op school betekent, hoe je een probleem herkent en hoe je ermee om kunt gaan.
Meer informatie vind je hier. (https://www.swpbook.com/boeken/152/autisme-spectrum-stoornis-a-s-s/2628/autisme-op-school)
Waarom Greet zoveel vergeet (https://www.bol.com/nl/nl/p/waarom-greet-zoveel-vergeet/9300000137799251/)
Eva van der Linden
Greet is de buurvrouw van Toon en zijn allerbeste vriendin. Samen tuinieren ze en maken ze plezier. Maar de laatste tijd doet Greet een beetje vreemd. Ze vergeet van alles en weet plots niet meer hoe ze haar koffieapparaat moet bedienen. Gelukkig is juf Lene ook vaak in de buurt. Zij is juf op Toons school, maar ook de dochter van Greet. Ze legt Toon uit wat er precies aan de hand is in Greets hersenen. Interessant, maar ook best ingewikkeld en verdrietig. Toon besluit meteen om er het beste van te maken. Hij bedenkt het perfecte plan om zowel bij Greet als Lene weer een glimlach op de mond te toveren! Dit uniek en compleet lees- en verwerkingsboek maakt dementie bespreekbaar bij kinderen van zes tot twaalf jaar.
Meer informatie vind je hier (https://www.bol.com/nl/nl/p/waarom-greet-zoveel-vergeet/9300000137799251/?suggestionType=featured_product)
Betekenisvol hulpverlenen (https://www.accouitgeverij.nl/winkel/betekenisvol-online-downloads)
Kim Lemmen
Als hulpverlener wil je ten alle tijden je cliënt helpen, maar hoe stap je de belevingswereld van je cliënt binnen? Waar heeft je cliënt behoefte aan? Hoe kun je je cliënt optimaal begeleiden? Wat gebeurt er in het hulpverleningsproces als vraag en aanbod samenkomen? Hoe denk je out of the box om achter de behoefte van een cliënt te komen? En hoe doorbreek je je eigen (culturele) referentiekader?
Dit boek richt zich op professionalisering in vraaggestuurd werken vanuit de gedachtegang van de cliënt zélf. ‘Betekenisvol hulpverlenen’ biedt zowel een verfrissende aanpak vanuit een cliëntgerichte benadering als een verrassende filosofische kijk op hulpverlenen.
Dit doe-boek nodigt uit om de behoeften van je cliënt écht te begrijpen. Je werkt aan praktische competentieversterking en (zelf)reflectie, belangrijke elementen van Human Intelligence (HI) in het licht van de snelle opkomst van Artificial Intelligence (AI).
Het doel van dit boek is professionalisering door (zelf)reflectie voor een effectievere en empathische praktijk.
Meer informatie vind je hier (https://www.accouitgeverij.nl/winkel/betekenisvol-online-downloads)
Mijn ID van ADHD, Psycho-educatie over ADHD aan kinderen en jongeren (https://www.bsl.nl/shop/mijn-id-over-adhd-9789036829243)
Marleen derkman, Sascha Roos, Emilie van Tetering
Dit werkboek is bedoeld om een beter idee (ID) te krijgen van wat ADHD is. Samen met je behandelaar ga je kijken of jij kenmerken van ADHD bij jezelf herkent, bespreken jullie tips voor dingen die moeilijk zijn en staan jullie uitgebreid stil bij waar jij goed in bent. Ook bespreken jullie hoe het thuis en op school gaat en welke dingen jou, je ouders of leerkracht nog kunnen helpen bij de aandachtsproblemen en/of het drukke en impulsieve gedrag.
Dit werkboek bevat veel informatie, video’s en opdrachten waardoor je meer gaat leren over ADHD. Al je ideeën (ID-en) over ADHD kun je vervolgens invullen op je eigen ID-kaart van ADHD, deze vind je op de zijflap in het werkboek.
Meer informatie vind je hier (https://www.bsl.nl/shop/mijn-id-over-adhd-9789036829243)
Deze pil maakt het verschil. Leven met een biochemische disbalans (https://www.bol.com/nl/nl/p/deze-pil-maakt-het-verschil/9300000169066840/)
Diederik Bal
”Mijn leven met een bipolaire stoornis is als een emotionele achtbaan geweest. In ”Deze pil maakt het verschil” deel ik openhartig mijn persoonlijke reis. Hierin vertel ik over de erfelijke factor van de stoornis en de sociale triggers die episodes kunnen uitlokken. Tijdens mijn studiejaren maakte ik voor het eerst kennis met de ontwrichtende kracht van een bipolaire stoornis. De zoektocht naar stabiliteit werd een constante metgezel terwijl ik probeerde de juiste medicatie, therapie en steun van mijn naasten te vinden. Mijn relaties en studieresultaten werden beïnvloed door de schommelingen in stemming en energie, waardoor ik gedwongen werd voortdurend mijn balans te herstellen. Ik beschrijf ook hoe een episode van hypomanie, naar manie tot psychose kan lijden. Terwijl mijn verhaal zich ontvouwt, neem ik je mee door mijn ervaringen met medicatie en hoe deze geleidelijk aan een sleutelrol begon te spelen in het beheersen van mijn bipolaire stoornis. Ondanks mijn inspanningen en de steun die ik ontving, belandde ik in een verlammende angstpsychose waarbij ik tien dagen lang geen hulp kreeg en wat vervolgens leidde tot een wanhoopsdaad.
Meer informatie vind je hier (https://www.bol.com/nl/nl/p/deze-pil-maakt-het-verschil/9300000169066840/)
Lees hier eerdere afleveringen van De Bibliotheek (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/bibliotheek)
----------------------------------------------------------------------
Vond je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de [url|http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html|artikelen in de vori