Steeds meer mbo-studenten voelen zich overbelast

Mbo-studenten ervaren steeds meer stress. De combinatie van studie, stage, werk en thuissituatie zet ze onder druk. Ze hebben lange stage- en lesdagen en voelen zich vaak overbelast.

Dat is de belangrijkste conclusie uit het rapport Als je door de bomen het bos niet meer ziet van het Trimbos-instituut, Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO), Pharos, Erasmus Sync Lab en de Universiteit Utrecht. Het werd op 18 september uitgereikt aan koningin Máxima, erevoorzitter van MIND US.

Overbelast
Aan het onderzoek deden 2908 mbo-studenten mee. Het onderzoek laat zien dat de combinatie van studie, stage, werk en thuissituatie mbo-studenten onder druk zet, schrijft Pharos (https://www.pharos.nl/nieuws/druk-en-stress-bij-mbo-studenten-door-opstapeling-verantwoordelijkheden/). Studenten hebben lange les- en stagedagen en voelen zich vaak overbelast door bijkomende verantwoordelijkheden thuis. Jongeren die opgroeien in moeilijke omstandigheden, door bijvoorbeeld armoede, traumatische ervaringen of een gebroken gezin, lopen meer risico op gezondheidsproblemen en een lager welbevinden.

Uitdagingen
Mbo-studenten hebben relatief vaak te maken met sociaaleconomische uitdagingen, die hun fysieke en mentale gezondheid kunnen beïnvloeden. Zo komt in het onderzoek naar voren dat het ervaren van financiële onzekerheid het gevoel van stress en prestatiedruk kan versterken. Een stabiele inkomstenbron in het gezin verlicht de druk voor studenten, omdat zij financieel terug kunnen vallen op hun ouders wanneer zij minder willen gaan werken om zich meer te kunnen richten op hun studievoortgang.

Welbevinden
Alhoewel de onderliggende factoren die stress en prestatiedruk kunnen veroorzaken niet altijd in de directe invloed van de school liggen, vormt het onderwijs een belangrijke beschermende factor in het versterken van het welbevinden van studenten.

Ondersteuning
Het rapport wijst op het tekort aan vaardigheden en begeleiding bij studenten, zoals mentale gezondheids- en studievaardigheden. Het ontbreekt ook aan voldoende ondersteuning van docenten, die vaak overbelast zijn. Aanbevelingen omvatten betere begeleiding, extra basisfaciliteiten voor financieel belaste studenten, en vermindering van stagediscriminatie. Ook pleiten de onderzoekers voor meer rolmodellen met een mbo-achtergrond en betrokkenheid van studenten bij beleidsontwikkeling.

 

----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou!

GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

jongeren jongeren