NZa plaatst zorgverzekeraar CZ onder verscherpt toezicht wegens wachttijden ggz

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft zorgverzekeraar CZ onder verscherpt toezicht gesteld. CZ heeft onvoldoende verbeteringen doorgevoerd om de wachttijden in de ggz en de ziekenhuiszorg te verkorten en voldoet dus niet aan haar zorgplicht. Het is voor het eerst dat de NZa zo’n maatregel oplegt aan een zorgverzekeraar.

Vorig jaar maart kregen zorgverzekeraars Menzis en CZ na een controle al een maatregel opgelegd (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-4396741/nieuws/nza_straft_zorgverzekeraars_voor_te_lange_wachtlijsten_ggz.html?page=2): ze kregen zes maanden de tijd om de wachttijden te verkorten. Die zijn al heel lang boven de Treeknorm. Ook die NZa-maatregel was voor het eerst in Nederland. Het lukte Menzis wel om te verbeteren, maar CZ niet helemaal. Het gaat vooral om het in beeld krijgen van de knelpunten in het regionale aanbod, de acties die zij daarop nemen en het evalueren en bijstellen van deze acties.

Daarom gaat CZ nu een vervolgtraject in, aldus de NZa (https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2025/02/25/zorgverzekeraar-onder-verscherpt-toezicht-wegens-zorgplicht). Het komende jaar wordt de zorgverzekeraar op verschillende momenten gecontroleerd. Mocht dit niet tot voldoende verbetering leiden, dan kan CZ een ‘last onder dwangsom’ oftewel een boete verwachten.

Toegang tot zorg

De problematiek is breder dan CZ. “De toegang tot zorg is geen vanzelfsprekendheid meer”, stelt de NZa. “Dit is een ingewikkeld probleem waar alle partijen in het zorgstelsel verantwoordelijk voor zijn. Zorgverzekeraars en zorgaanbieders moeten meer dan ooit samenwerken om ervoor te zorgen dat mensen de zorg krijgen die nodig is. Van zorgverzekeraars verwacht de NZa dat zij de zorgvraag en het zorgaanbod in de regio goed in de gaten houden en met zorgaanbieders afspraken maken over het oplossen van knelpunten in de toegang tot zorg. Op deze manier kunnen zij hun verzekerden helpen aan tijdige, bereikbare en passende zorg. Van zorgaanbieders verwachten wij onder meer transparantie over hun wachttijden en een proactieve houding om samen met zorgverzekeraars die wachttijden terug te dringen.” 

 

Lees ook andere artikelen over wachttijden (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/wachttijden)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

CZ CZ