Hoe groeien kinderen op tot gelukkige en gezonde volwassenen? In haar proefschrift onderzocht Ildeniz Arslan (Erasmus School of Social and Behavioral Sciences) hoe individuele en contextuele factoren samenhangen met (mal)adaptief functioneren van kindertijd tot en met jongvolwassenheid.
Ildeniz Arslan op de site van de Erasmus Universiteit: “Ons welbevinden bestaat uit veel meer dan alleen wat niet goed gaat. Wanneer je iemand wilt helpen met depressieve klachten is het effectiever om ook te kijken naar wat wel goed gaat en om dat in te zetten om iemand beter te helpen. De laatste tien jaar zie je gelukkig dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan waarbij ruimte is voor beide aspecten van welzijn, maar in de pedagogische ontwikkelingsliteratuur was dit nog minder toegepast. Dat is echt het stokpaardje geworden van mijn onderzoek.”
Middels verschillende longitudinale studies, vond ze dat gedragsproblemen (druk, agressie), al dan niet samen met emotionele problemen (angstig, teruggetrokken gedrag), samenhangen met een breed scala aan uitkomsten zestien jaar later, zoals psychologische, sociale en persoonlijkheidsproblemen en tevredenheid met gezondheid.
Ook bleek dat de manier waarop persoonlijkheid (emotionele stabiliteit, extraversie en vindingrijkheid) zich ontwikkelt in de adolescentie samenhing met burn-out symptomen en geluk op 25-jarige leeftijd. Een overbeschermende opvoeding was niet gerelateerd aan welbevinden op de langere termijn. Echter, ouders en adolescenten bleken elkaar over tijd te kunnen beïnvloeden: Conflict tussen ouders en adolescenten hing samen met negatieve en positieve emoties van adolescenten en vice versa.
Deze individuele en contextuele factoren bleken via unieke en gemeenschappelijke paden gerelateerd te zijn met maladaptief en adaptief functioneren. Dit benadrukt het belang van een bredere kijk op welbevinden: aandacht geven aan adaptief functioneren, zoals geluk, is net zo belangrijk als het begrijpen van maladaptief functioneren, zoals depressie. Een completer beeld van welbevinden bestaat dus uit de klachten én krachten van een persoon.
De bevindingen tonen aan dat we al vroeg in het leven tekenen kunnen zien van een positieve, stralende toekomst van kinderen in het vooruitzicht. Het is belangrijk om in toekomstig onderzoek als ook in de klinische praktijk aandacht te hebben voor de klachten én krachten van kinderen, opvoeders en gezinnen.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijfformulier, opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines.