Veel medewerkers van geïntegreerde ggz-instellingen en forensische zorgorganisaties zijn ontevreden over het epd waar zij dagelijks mee werken. Met name de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over. Dat blijkt uit de eerste resultaten op EPDmeter.nl van de Zorginformatiegroep op basis van ruim 600 gebruikersbeoordelingen.
Het initiatief EPDmeter.nl laat zorgprofessionals hun epd-pakket beoordelen op gebruiksvriendelijkheid, compleetheid van het dossier, productieregistratie en ondersteuning. Door de mening van de individuele zorgprofessionals transparant te maken wil EPDmeter twee doelen bereiken: de invloed van zorgprofessionals op epd-dienstverlening vergroten en de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van epd-systemen verhogen.
Gebruiksvriendelijkheid
Op de website geven zorgprofessionals een beoordeling van het epd waarmee zij in hun instelling werken. Jorrit Spee van de Zorginformatiegroep legt uit: ’Bij de beoordeling vragen we medewerkers ook naar de achtergrond van hun beoordeling. Het onderdeel gebruiksvriendelijkheid wordt door veel zorgprofessionals van geïntegreerde ggz-instellingen en forensische zorgorganisaties als onvoldoende beoordeeld. Zij klagen vooral over de vele handelingen die nodig zijn om een resultaat te bereiken, over trage systemen die vastlopen en over de onlogische opbouw van de software. Hierbij dient te worden opgemerkt dat bij de interpretatie van de resultaten rekening gehouden moet worden met het feit dat ontevreden medewerkers gemotiveerder zullen zijn om een beoordeling in te voeren dan tevreden medewerkers. Over de compleetheid van het dossier, de productieregistratie en de ondersteuning zijn medewerkers over het algemeen meer tevreden.’ Vooral de ondersteuning vanuit de eigen organisatie wordt volgens Spee als zeer positief ervaren. ’Zorgprofessionals noemen de ondersteunende diensten deskundig en vinden dat zij verstand hebben van de dagelijkse praktijk. Dat is overigens een punt waar de epd-leveranciers minder goed scoren. Tot slot worden ook de vele mogelijkheden die epd-systemen bieden geprezen, dit gaat wel gelijk op met opmerkingen over onoverzichtelijkheid.’
Onderzoek
EPDmeter.nl draait nu twee maanden en leverde tot nu toe ruim 600 beoordelingen op. Echte resultaten kan Spee nog niet geven, maar hij ziet wel trends ontstaan zoals de besproken tegenvallende gebruiksvriendelijkheid. ’We blijven ervaringen verzamelen totdat onze doelen zijn bereikt. We werken er hard aan om voor de zomervakantie 1000 beoordelingen te verzamelen. De data wordt momenteel in samenwerking met de Universiteit Utrecht onderzocht en rond de zomer zullen we de resultaten daarvan delen.’
Onvrede over zis/epd
De onvrede over ggz-systemen is niet nieuw. Ook M&I/Partners ontdekte dat de grote, geïntegreerde ggz-instellingen ontevreden zijn over hun epd. ’Toch stappen ze niet over naar een andere leverancier omdat dit veel geld en energie kost en ze er weinig mee opschieten’, stelden Bart Groothuis en Joren Roelofs van M&I/Partners in een marktoverzicht. Dat een zorgorganisatie weinig opschiet met een overstap wordt door de eerste 600 beoordelingen op EPDmeter niet onderbouwd: ’Dit overzicht laat namelijk zien dat er wel degelijk epd-systemen zijn die door de eindgebruikers als goed worden beoordeeld’, zegt Spee.