In 2014 kwamen cliënten van de ggz met 25.742 vragen en klachten bij de patiëntenvertrouwenspersonen (pvp) van de stichting PVP. Dat meldt de stichting in haar persbericht.
Er waren meer klachten (15.691) dan vragen (9.772). Het vaakst ging het over aspecten van de behandeling (25%) , bijvoorbeeld de vrije keuze van de hulpverlener of een gebrek aan zorg of begeleiding. Zeker een derde van alle vragen en klachten ging over een onderwerp dat gerelateerd is aan dwang en drang of dat door cliënten als zodanig wordt beleefd. Van de vragen en klachten ging 16% over een onderwerp dat direct te maken heeft met dwang.
De pvp adviseert cliënten om de klacht op een zo laag mogelijk niveau te bespreken en de klacht of vraag daar neer te leggen waar hij is ontstaan. Toch hebben cliënten in 2014 vaker dan in de voorgaande jaren gekozen voor de gang naar de klachtencommissie van de instelling. Er werden met ondersteuning van de pvp 1708 klachten ingediend. In 2012 en 2013 waren dat er nog 1329 en 1486. Het lijkt erop dat cliënten steeds vaker de weg naar de klachtencommissie weten te vinden. Van de klachten naar de klachtencommissie is ruim de helft gerelateerd aan dwang en drang.
PVP-model
De patiëntenvertrouwenspersonen ondersteunen individuele cliënten van de ggz in het verwezenlijken van hun rechtspositie. Met name wanneer er sprake is van potentieel gedwongen zorg. In de bijna 35 jaar dat de Stichting PVP zich inzet voor kwalitatief hoog, onafhankelijk vertrouwenswerk binnen de ggz, hebben wij een specifieke manier van werken en een specifieke organisatiestructuur ontwikkeld, die samen inmiddels bekend staan als het PVP-model.
Deze manier van werken zorgt ervoor dat cliënten die een beroep doen op de patiëntenvertrouwenspersoon onafhankelijk, laagdrempelig, ontvankelijk én partijdig worden ondersteund bij het verwezenlijken van hun rechtspositie. Aan de hand van het PVP-model worden de kwaliteit, continuïteit en toegankelijkheid van onze dienstverlening geborgd.
Middels het jaarverslag over 2014 geven wij een kijkje in het PVP-model. Zo kunt u lezen hoe in het dagelijks werk van de patiëntenvertrouwenspersoon het model concreet vorm krijgt, welke dilemma’s dat soms met zich meebrengt en welke resultaten daarmee zijn behaald in 2014.
Vertrouwenswerk in ontwikkeling
Het vertrouwenswerk binnen de (potentieel) gedwongen zorg is volop in ontwikkeling. Niet in de laatste plaats door de op handen zijnde nieuwe wetgeving. Dit jaarverslag wil aan de zorgbrede discussie over de inrichting van het vertrouwenswerk een bijdrage leveren. We werken graag mee in het ontwikkelen van een model dat de kwaliteit van de dienstverlening aan cliënten zou kunnen optimaliseren en bijdraagt aan de harmonisatie van het vertrouwenswerk voor iedereen die met dwang en drang binnen de zorg wordt geconfronteerd.
Meer informatie over klachten en vragen van cliënten in de ggz en het werk van de patiëntenvertrouwenspersonen leest u in het jaarverslag van de stichting.
Bron: persbericht