De prijs van alcohol moet omhoog, het aantal plekken waar drank gekocht kan worden omlaag en reclame voor alcohol moet worden verboden. Dat schrijven elf landelijke en regionale organisaties die dagelijks te maken hebben met de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik in een Alcoholmanifest (onder andere de Jellinek, de Mondriaan Stichting en Stap). Dat schrijft onder andere het Algemeen Dagblad.
De afgelopen jaren is er volgens de organisaties belangrijke winst geboekt met het terugdringen van het gebruik van drank door jongeren onder de zestien jaar.Het is echter niet gelukt om het zogenoemde bingedrinken (veel drinken in korte tijd) onder jongeren te verminderen. Daarom roepen de organisaties minister Edith Schippers en staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) op om actie te ondernemen.
’Misleidend’
De voorgestelde maatregelen in het Alcoholmanifest, die in de lijn liggen met de adviezen van het Wereld Economisch Forum (WEF) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), zijn volgens de organisaties betaalbaar, uitvoerbaar en kosteneffectief.
De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) is totaal niet te spreken over het manifest. ,,Het Nederlandse alcoholbeleid is zeer succesvol. Dit manifest noemt alle positieve ontwikkelingen van de afgelopen vijftien jaar niet. Daarmee is het misleidend’’, zegt directeur Peter de Wolf.
Volgens de stichting doen de maatregelen denken aan het Scandinavische beleid, waar mensen meer zijn gaan drinken. ,,Het is daarom zonde het Nederlandse beleid overboord te kieperen en in te ruilen voor maatregelen uit andere landen waar het veel beroerder gaat.’’
Lees meer over het alcoholmanifest en de reactie van de STIVA
Bron: AD