Adolescenten experimenteren vaak met alcohol. Overmatig drankgebruik op deze leeftijd kan leiden tot gezondheidsproblemen, schooluitval en – op latere leeftijd – verslavingsgerelateerde problemen. Daarom moet vroeg worden ingegrepen. Het (her)trainen van cognitieve processen zoals de werkgeheugencapaciteit en automatische aandachtsprocessen naar alcohol toe kunnen hierbij effectief zijn, maar worden vaak als lang en saai ervaren.
Wouter Boendermaker onderzocht of serious gaming uitkomst biedt. Hij concludeert dat serious games een veelbelovende, nieuwe manier kunnen zijn om jongere risicogroepen te bereiken, zowel via preventie als interventie, en dat cognitieve training een solide, wetenschappelijke basis kan vormen voor het ontwerpen van die serious games.
Aangezien dit onderzoeksveld echter nog vrij jong is, zal er meer onderzoek moeten worden gedaan om nader te bepalen voor welke mensen dit soort cognitieve trainingsspellen nu het beste werken, en welke spelelementen beter wel of niet kunnen worden gebruikt. Daarom doet men er vooralsnog verstandig aan om bij serious game onderzoek, alsmede bij het interpreteren van de uitkomsten van de game trainingen, de verwachtingen bescheiden te houden.
Wouter Boendermaker promoveert op 9 maart a.s. op dit onderzoek.
Bron: Uva
Bekijk voor meer informatie over eHealth ons themamagazine van juni: Met een bolderkar de digitale snelweg op