”Alles overziend kan ik niet anders dan concluderen dat het nu niet verantwoord is de Wlz open te stellen voor jeugdigen met een psychische stoornis. Ik besef dat dit voor een groep jeugdigen en ouders een teleurstellende uitkomst kan zijn.”
Dat schrijft demissionair Staatssecretaris Blokhuis in een brief aan de Tweede Kamer, die had gevraagd om de regeling zó aan te passen, dat de Wet Langdurige Zorg (Wlz) ook zou gaan gelden voor jongeren onder de 18 met langdurig psychiatrische problemen.
De Staatssecretaris: ”Ik constateer op basis van de intensieve verkenning en de verzamelde aanvullende informatie dat er onzekerheden zijn die op voorhand niet voldoende kunnen worden verminderd en dat daarmee onvoldoende kan worden gegarandeerd dat aan de gestelde randvoorwaarden kan worden voldaan. Ik verwacht niet dat deze constatering de komende tijd zal veranderen; nog meer onderzoeken dan wel verkennen acht ik daarom ook weinig zinvol.
Het betekent dat deze jongeren blijven aangewezen op de benodigde hulp op grond van de Jeugdwet. In veel gevallen zal dit specialistische jeugdhulp betreffen. Om de beschikbaarheid van die specialistische jeugdzorg te verbeteren heb ik het wetsvoorstel Verbetering beschikbaarheid zorg voor jongeren in voorbereiding. In dit wetsvoorstel wordt samenwerking tussen gemeenten op regionaal niveau op het gebied van specialistische jeugdhulp verplicht. Daarnaast worden extra middelen voor 2021 en 2022 beschikbaar gesteld. Tot slot werk ik samen met de VNG en veldpartijen aan een Hervormingsagenda voor de Jeugd die moet leiden tot een duurzame verbetering en houdbaarheid van het jeugdhulpstelsel.”
Sinds 1 januari is de Wlz toegankelijk voor volwassenen met psychische problemen. Hierdoor kunnen zij zo nodig continue zorg of toezicht krijgen, in een instelling of vanuit huis. De Tweede Kamer wilde dat ook jeugdigen hiervan gebruik kunnen maken, omdat zij nu vallen onder de jeugdzorg die de gemeenten moeten regelen. Daar is de nodige ophef over, omdat het vaak niet goed loopt.
Blokhuis schrijft in de brief dat ”openstelling van de Wlz voor deze doelgroep geen garantie op passend zorgaanbod biedt, en dat er nog onduidelijkheid bestaat over het zorgpakket dat deze jeugdigen in de Wlz kunnen ontvangen. De Jeugdwet biedt deze groep jeugdigen een integraal pakket aan zorg waaronder behandeling, klinische opname en systeemondersteuning. Bij overgang naar de Wlz is er niet automatisch een aanspraak op al deze vormen van zorg in de Wlz. Het gevolg is dat een deel van de jeugdigen geen integraal pakket aan zorg meer zal ontvangen na toelating tot de Wlz, maar zorg deels vanuit de Wlz en deels vanuit de Jeugdwet zal ontvangen.”
Volgens de staatssecretaris zouden drie- tot achthonderd jeugdigen wat betreft hun zorgvraag onder de Wlz kunnen vallen. Hij begrijpt dat het voor de betrokken kinderen en hun ouders een teleurstellende uitkomst is, zeker gezien de gewekte verwachtingen. De Kamer nam het amendement in 2019 al aan.
Blokhuis wijst erop dat er veel meer volwassenen met psychische hulpvragen een beroep doen op de Wlz dan was verwacht: 17.000 in plaats van ruim 9200. Dat zorgt voor lange wachtlijsten bij de CIZ, het centrum dat de aanvragen voor indicaties voor langdurige zorg behandelt.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijffomulier, Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines.