Zorgverzekeraars willen samen met zorgaanbieders garanderen dat mensen met ernstige psychische klachten tijdig de juiste zorg en ondersteuning krijgen. Zij lopen daarbij aan tegen de wijze waarop de geestelijke gezondheidszorg in Nederland is georganiseerd. Zorgverzekeraars zien dat voor (ook lichte) psychische klachten te vaak en te snel een medische oplossing wordt gezocht. Ook is het aanbod van de zorg te versnipperd. Hierdoor is de geestelijke gezondheidszorg op dit moment onvoldoende toegankelijk voor de mensen die deze het hardst nodig hebben. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) vraagt daarom in een brief aan de Tweede Kamer aan de overheid om structurele ondersteuning door gemeenten van mensen met (beginnende) psychische klachten, het stimuleren van een meer samenhangend aanbod en het afdwingen van inzicht in kwaliteit en wachttijden.
Volgens de Zorgverzekeraars vergroten maatschappelijke problemen, zoals schulden, eenzaamheid of woonproblemen, de kans op het ontwikkelen van psychische problemen. Door deze problemen tijdig aan te pakken, kunnen klachten worden voorkomen waardoor de druk op de geestelijke gezondheidszorg wordt verlicht. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zegt al veel positieve ervaring opgedaan te hebben met preventie in samenwerking met gemeenten. ZN pleit daarom voor het mogelijk maken van een structurele en resultaatgerichte inzet van alle gemeenten bij het vergroten van de mentale weerbaarheid en het voorkomen van psychische klachten. In onze brief vragen we daarom om geoormerkte financiering voor gemeenten uit de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet, het maken van resultaatsafspraken en het vastleggen van een afdwingbaar basisvoorzieningenniveau georganiseerd door gemeenten en uitvoeringsorganisaties.
Meer samenhang en samenwerking
ZN ziet ook mogelijkheden in het beter organiseren en verbinden van het aanbod van geestelijke gezondheidszorg. Op dit moment bestaat het aanbod uit veel verschillende zelfstandige zorgverleners en grote zorginstellingen met een aanzienlijk marktaandeel. Deze tweedeling in de ggz maakt het lastiger om samen de kwaliteit en toegang te verbeteren. Dit ziet ZN onder andere terug bij de aanpak van de wachttijden, de bezetting van ANW- en crisisdiensten en het sturen op passende zorg. Zorgverzekeraars zien het aantal ggz-aanbieders nog steeds elk jaar toenemen en vragen daarvoor nu de aandacht van de Tweede Kamer. Ze roepen daarbij de staatssecretaris op om de bestuurlijke samenhang van de sector te verbeteren, een strengere toets op kwaliteit toe te passen bij de toetreding van nieuwe zorgaanbieders en zorgverzekeraars meer mogelijkheden te geven voor het belonen van gecontracteerde zorgaanbieders.
Informatie op orde
De gezamenlijke zorgverzekeraars vragen bij de Tweede Kamer ook om aandacht voor transparantie in de informatie over wachttijden en de kwaliteit van zorg. Deze gegevens zijn essentieel voor de noodzakelijke vernieuwing van de ggz en voor het benutten van de potentie van het nieuwe zorgprestatiemodel. ZN wil daarom dat de staatssecretaris bindende afspraken maakt met de ggz-sector over het per 2022 aanleveren van een essentiële set van zogenoemde uitkomstindicatoren. Voor ZN is het daarnaast van groot belang dat ze van zorgaanbieders horen welke interventies effectief en doelmatig bijdragen aan maatschappelijk herstel en dat zorgaanbieders inzicht geven in hun wachttijden.
Bron: Zorgverzekeraars Nederland
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijffomulier, Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines.