Nieuwe boeken over, door of voor de ggz
Meerdere malen per week krijgen wij proefexemplaren, mails en telefoontjes over nieuw verschenen boeken. Onze recensenten Johan Atsma en Judith de Roos kunnen dat niet allemaal lezen en recenseren. Daarom geven we regelmatig in De Bibliotheek een overzicht van wat er zoal binnenkomt. Onderstaande teksten zijn van de uitgevers of schrijvers, tenzij anders vermeld.
Burn-on. De functionerende burn-out. Wanneer de crash uitblijft
Mieke Lannoey
In Burn-on schrijft Mieke Lannoey over de functionerende burn-out. Burn-on is een nieuw klinisch beeld dat vooral hoogopgeleide mensen treft, mensen die vastlopen in een innerlijke werkmodus, een permanente professionele fixatie hebben en dwangmatig gericht zijn op prestaties en zelfverbetering. Ze kunnen niet meer stoppen of ‘uit gaan’; ontspannen lukt niet meer. Onderliggend is er altijd een gevoel van tekortschieten en de angst ontoereikend te zijn. Wat functioneel is krijgt voorrang op wat vreugde brengt. De gevolgen en symptomen zijn fysieke spanningsklachten en slaapproblemen, schuld- en schaamtegevoelens, zelfveroordeling en -verachting, uitputting en depressie, levensmoeheid en innerlijke leegte. Helaas zijn zij er trots op dat ze het kunnen blijven volhouden, staande blijven is voor hen existentieel. Mieke Lannoey geeft waardevolle tips om te voorkomen dat burn-on een burn-out wordt of in een chronische toestand verandert.
Lees meer...
Asociale media
Thijs Launspach
In Asociale media onderzoekt psycholoog Thijs Launspach de invloed van sociale media op onze mentale gezondheid. Launspach legt bloot welk spel er wordt gespeeld, en laat zien wat je zelf kunt doen om je aan de macht van de socials te ontworstelen. Kritisch, met humor én praktische tips.
Sociale media zijn niet meer uit ons leven weg te denken. We krijgen er allemaal mee te maken: als grootgebruiker, als casual user of als buitenstaander die zich zorgen maakt om iemand die net iets te verslaafd is aan TikTok, Instagram of Twitter. Sociale platforms hebben ons leven in sommige opzichten verrijkt en leuker gemaakt, dat zeker. Maar ze hebben ook een enorme impact op onze mentale gezondheid en maken ons onzekerder, bozer, banger, jaloerser en ontevredener. En meer verdeeld: de algoritmes tasten inmiddels zelfs het vertrouwen in onze maatschappij aan.
Lees meer...
Ik voel me zo...
Sabine Klaver
Een verfrissend en taboedoorbrekend boek voor iedereen die worstelt met dit overweldigende leven en een tegengeluid op alle zelfhulpboeken die een snelle weg naar een mentaal gezond leven beloven
Sabine Klaver werkt als psycholoog, maar dan belandt ze zelf aan de andere kant: ze gaat in therapie. Ze voelt zich als de tandarts met het slechte gebit. In haar therapieproces leert ze haar emoties toe te laten en net zo goed voor zichzelf te zorgen als ze anderen helpt te doen. Aan de hand van de sessies met haar cliënten en met haar eigen therapeut geeft ze antwoord op de vragen ‘Wat voel ik?’, ‘Waarom voel ik het?’ en ‘Wat kan ik doen?’.
Op deze openhartige en intieme reis krijg je als lezer inzicht in je eigen gevoel en hoe je daar goed voor kunt zorgen.
Lees meer...
Roadtrip Alzheimer
Caroline Baas
Ik heb de uitslag van de diverse testen en het spijt mij u te moeten mededelen dat de ziekte van Alzheimer bij u is vastgesteld,’ zei de neuroloog. Vader en dochter kijken elkaar geschrokken aan. Caroline, de dochter, beschrijft op een levendige wijze het proces van de diagnose tot aan de dood en verder. Wat komt zij tegen? Hoe gaat zij ermee om? Verdriet, ongeloof en humor wisselen elkaar af. Daarnaast spelen respect, dankbaarheid en andere levenslessen een grote rol. Een openhartige beschrijving van de relatie tussen vader en dochter vanaf de diagnose van de ziekte van Alzheimer.
Lees meer...
Anders denken, doen en organiseren. Missiegedreven innovatie vanuit het sociaal domein
Bart Bakker, Frits Bovenberg, Koen Westen
Een eenvoudige hulpvraag kan door één beroepskracht worden beantwoord. Als iemands hulpvraag ingewikkelder is of als er meerdere vragen op hetzelfde moment zijn en er is een bijdrage van meerdere organisaties nodig, dan is samenwerking vanuit een breder perspectief wenselijk. Voor mensen met complexe hulpvragen of wie met een stapeling van problemen te maken heeft, is de ene keer een vorm van integrale afstemming tussen organisaties nodig en een andere keer een geïntegreerde teamaanpak. Idealiter zouden we al deze doelgroepen drempelloos en multidisciplinair willen bedienen. Echter blijken organisaties niet zelden langs elkaar heen te werken of diensten aan te bieden die niet of niet goed genoeg aansluiten bij de hulpvraag. Of ze werken volgens complexe regels die lang niet iedereen (meer) begrijpt. Met als gevolg dat juist de mensen die het meest hulp nodig hebben, deze niet of niet tijdig krijgen. Dat moet én kan anders.
Lees meer...