Gisteren werd bekend dat de FNV aan de inspectie een onderzoek heeft gevraagd naar de Bascule. Zie onze berichtgeving.
Het bestuur van de Bascule zegt in een reactie op haar site verrast te zijn uit de media over deze actie van de FNV te moeten vernemen.
De Bascule herkent het algemene probleem van oplopende wachtlijsten en de grote administratieve druk op de verantwoording en registratie. Deze situatie geldt helaas niet alleen voor de Bascule, maar voor de hele sector, aldus de bascule.
De Bascule zegt zich echter niet te herkennen in de stelling van de FNV dat de signalen die over de hoge werkdruk zijn afgegeven, niet zijn opgepakt door de organisatie.
De Bascule op haar site: ”Deze situatie heeft onze volle aandacht. Vermindering van de werkdruk blijft ook het komende jaar een belangrijk speerpunt binnen de organisatie. Wij werken momenteel aan oplossingen voor de toenemende wachtlijsten met collega organisaties en de gemeente Amsterdam. De eerste resultaten zijn onlangs bereikt. Binnen de Bascule zijn medewerkers vrijgemaakt om met collega’s van andere Jeugd GGZ instellingen in Amsterdam, en de gezinnen op de wachtlijst, af te stemmen over de mogelijkheden om sneller de juiste hulp te kunnen bieden. Daarbij zoeken wij niet alleen naar tijdelijke, maar juist naar structurele en nieuwe oplossingen. De gemeenten Amsterdam-Amstelland zijn bereid om extra financieel bij te dragen aan het oplossen van de knelpunten rondom de opgelopen wachttijden. In november staan er vervolgoverleggen over met name de wachtlijstproblematiek gepland.
Sinds 1 september is een nieuwe bestuurder gestart bij de Bascule, die kennismaakt met vele collega’s in en buiten de organisatie. Haar deur staat open voor medewerkers die met haar in gesprek willen, en ook de FNV heeft reeds een uitnodiging ontvangen. Met onze medewerkers, collega organisaties en in afstemming met de gemeenten wil de Bascule eraan bijdragen dat kinderen en jongeren met complexe psychische problemen en hun gezinnen snel de best passende zorg krijgen.”
Bron: De Bascule