Dimence Groep, ProPersona en Arkin werken samen om het on-demand behandelmodel Thubble op te schalen. De instellingen hebben daarvoor groen licht gekregen van verzekeraars Zilveren Kruis en Menzis.
Dat meldt Dimence op 27 november. Thubble is een label van Dimence Groep en biedt sinds maart 2020 een behandelprogramma met een focus op waardegedreven zorg, continue innovatie en de inzet van technologie. Afgelopen maanden heeft Thubble aan de hand van de eerste resultaten, onderzocht hoe de kennis over het behandelmodel het beste met ggz-instellingen kan worden gedeeld. Dimence Groep initieerde gesprekken met instellingen en dat heeft ertoe geleid dat ook Arkin en ProPersona de Snelle Toets ondertekenden. Na goedkeuring van het Transformatieplan door de twee beoordelaars is de ambitie dat per 1 januari 2026 alle randvoorwaarden zijn geïmplementeerd. Dan wordt gestart met het op schaal toetsen van de werkbare elementen van het on-demand behandelmodel. De resultaten worden beschikbaar gesteld om op landelijk niveau ggz toegankelijk te houden.
Impact
Het on-demand behandelmodel is gebaseerd op een eigen behandelvisie. Fennie Wiepkema, General Manager en oprichter van Thubble, heeft zicht laten inspireren door beproefde methoden, zoals het Britse Improving Access to Psychological Therapies (IAPT)-model. ”We hebben kritisch gekeken naar hoe we kwalitatieve zorg modern, efficiënt en duurzaam kunnen aanbieden. Zo onderzochten we in welk tijdspad behandelingen het meeste impact hebben, hoe we cliënten tussen afspraken activeren en welke communicatiemiddelen het beste werken.” Deze inzichten zijn gecombineerd met richtlijngebaseerde behandelingen en vormen de basis van het model.”
Einddoel
In vijf jaar tijd heeft het behandelmodel van Thubble in de specialistische ggz veelbelovende resultaten opgeleverd. Zo blijkt dat bij trajecten voor angst, depressie en trauma de behandelduur tot 60 procent korter kan en het aantal behandelminuten met 40 veertig lager kan zijn dan bij huidige behandelingen. Fennie Wiepkema: “Dat komt onder andere omdat wij werken in gestructureerde behandelblokken en doorlopend voortgangsmetingen doen die de behandelaar met de cliënt doorneemt. Aan de hand daarvan bepalen zij samen of er moet worden bijgestuurd of dat het gestelde einddoel nog op schema ligt. Cliënten werken tussen hun behandelafspraken aan op maat aangeboden opdrachten en kunnen daarnaast via een beveiligde chatomgeving contact houden met hun behandelaar. Behandelaren monitoren de voortgang op afstand en sturen spontaan voor de cliënt relevante motiverende berichten. Zo creëren we een intensief, persoonlijk en doelgericht behandeltraject.”
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijfformulier, opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines.