De vervolgcampagne ‘Hey, het is oke’ is begonnen. Dat schrijft Kenniscentrum Phrenos. Het doel van de campagne is ongewijzigd: het verlagen van de drempel om het gesprek aan te gaan met mensen met psychische klachten en op een fijne manier over psychische klachten te praten.
De centrale boodschap in deze vervolgcampagne is: ‘Voor iemand met psychische klachten kan het veel betekenen als jij het gesprek hierover begint. Zo voorkom je dat iemand zich afzondert en houd je diegene dichtbij. Dat kan best lastig zijn en voelt vaak erg persoonlijk, maar je begint zo’n gesprek al met een simpele ‘Hey’. Kijk voor meer gesprekstips op heyhetisoke.nl.
Campagne vernieuwd
De drempel blijft voelbaar en uit onderzoek blijkt dat mensen psychische klachten erg persoonlijk vinden en daarom lastig om het gesprek te starten. Daarom wil VWS met deze campagne mensen nog meer concrete handvatten geven om het gesprek aan te gaan. De pagina gesprekstips is daarvoor vernieuwd: https://www.heyhetisoke.nl/gesprekstips
Ook de tv-commercial is iets aangepast, maar vergelijkbaar met die van vorig jaar. De radiospot is wel opnieuw opgenomen. Ook de nieuwe social media-uitingen zijn toegevoegd aan de campagne toolkit.
Materialen delen
Iedereen kan naar wens alle materialen delen via de eigen communicatiekanalen. De nieuwe uitingen zijn toegevoegd aan de bestaande toolkit, dus daar is het al het promotiemateriaal (zowel oud als nieuw) te vinden: https://www.campagnetoolkits.nl/hey
De meerjarencampagne ‘Hey, het is oké’ is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Doel van de campagne is om het stigma op psychische aandoeningen weg te nemen en de drempel om erover te praten te verlagen voor zowel mensen met een psychische aandoening als de mensen in hun omgeving. Dit doet de campagne door informatie te geven over bekende en minder bekende vooroordelen, ervaringsverhalen te delen van mensen die psychische aandoeningen bespreekbaar maken en concrete tips en voorbeeldvragen te geven om zelf het gesprek aan te gaan.
Bron: Phrenos
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijfformulier, opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines.