Nieuwe boeken over, door of voor de ggz
Meerdere malen per week krijgen wij proefexemplaren, mails en telefoontjes over nieuw verschenen boeken. Onze recensenten Johan Atsma en Judith de Roos kunnen dat niet allemaal lezen en recenseren. Daarom geven we regelmatig in De Bibliotheek een overzicht van wat er zoal binnenkomt. Onderstaande teksten zijn van de uitgevers of schrijvers, tenzij anders vermeld.
Omgaan met piekeren, angst en depressie Meer zelfacceptatie bij jongeren met autisme
Jeroen Bartels
Veel jongeren met autisme worstelen met piekergedachten, zelfkritiek, somberheid en angst. Door stress, schaamte en zelfafwijzende gedachten als ‘ik ben niet goed genoeg’, kunnen ze zich terugtrekken uit sociale situaties en vastlopen. Omgaan met piekeren, angst en depressie van Jeroen Bartels biedt jongeren met autisme handvatten om deze negatieve patronen te doorbreken.
Hoe ga ik om met moeilijke gedachten en gevoelens? Hoe heeft dit met autisme te maken? Hoe kan ik mezelf meer accepteren en het leven leiden dat bij mij past? Welke vaardigheden helpen mij daarbij? In dit werkboek vinden jongeren hun eigen antwoorden op deze vragen. Deel 1 biedt jongeren met autisme op een toegankelijke en gestructureerde manier inzicht in zichzelf, autisme, de puberteit en emoties. In deel 2 oefenen jongeren in het omgaan met angst, piekeren en depressieve gevoelens. Deel 3 bevat talloze tips voor ouders en hulpverleners die te maken hebben met jongeren met autisme.
Meer informatie vind je hier
BuurtzorgT: Thuis in de psychiatrie. Onze ziel in 10 symbolen
Nico Moleman, Jos de Blok
Psychiatrie die volledig vertrouwt op het vakmanschap van in zelfsturende, multidisciplinaire teams samenwerkende ggz-professionals. Die patiënten thuis bezoeken en bij behandelingen het sociale netwerk van de patiënt betrekken. Dat was de droom van Nico Moleman en Jos de Blok. Tien jaar nadat zij het initiatief namen BuurtzorgT ‘te laten ontstaan’ kan de organisatie op eigen benen staan. Sterker nog: dankzij steward ownership – een innovatieve vorm van aandeelhouderschap – zitten de vakmensen zelf aan het roer.
Tijd voor de oprichters om BuurtzorgT los te laten. Zij vertrouwen erop dat hun opvolgers de missie blijven volgen. Dit boek helpt hierbij. Het onderzoekt de ziel van BuurtzorgT en ontleedt deze in tien typerende eigenschappen: ‘vertrouwen’, ‘eenvoud’, ‘vakmanschap’, ‘zelfsturing’, ‘herstelgericht’, ‘heelheid’, ‘nabijheid’, ‘systemisch’, ‘organisch’ en ‘van onszelf’. Voor elk van die kenmerken ontwikkelden we een symbool. Beelden die inspiratie kunnen geven aan BuurtzorgT én de bredere beweging voor duurzame ggz die gezonder is voor vakmensen en hun patiënten.
Meer informatie vind je hier
Het hele dorp wist het
Rinske Verkerk
Het hele dorp wist het laat zien dat er bij seksueel kindermisbruik altijd drie partijen zijn: daders, slachtoffers én omstanders. En dat we de neiging om weg te kijken bij misbruik kunnen doorbreken. Als Lenneke twaalf jaar is, wordt ze seksueel misbruikt door haar opa. Omdat Lenneke er niet met haar familie over kan praten, probeert ze dat met de rest van het dorp. Ook met Rinke, die al langer weet dat er ‘iets’ met Lenneke is – en dat het hele dorp dat ook weet, vindt of voelt. Terwijl Lennekes opa, de dader, zijn leven weer oppakt na zijn veroordeling, wordt Lenneke door het dorp gemeden. Hoe kan dat? Dat is de vraag waar Rinke Verkerk, inmiddels journalist, twintig jaar later wakker van ligt.
Om die vraag te beantwoorden, zoekt ze contact met Lenneke en reconstrueert ze haar verhaal. En dat van haar familie, haar omgeving en andere betrokkenen. Het resultaat is een aangrijpend boek dat laat zien dat er bij seksueel kindermisbruik altijd drie partijen zijn: de dader, het slachtoffer én de omstanders. En dat we de menselijke neiging om weg te kijken bij kindermisbruik kunnen doorbreken. Hard nodig, want in iedere basisschoolklas zit gemiddeld één Lenneke.
Meer informatie vind je hier
Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn
Wendy De Pre, Inge Voets
Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn is een praktische gids waarin je ontdekt wat angst doet met kinderen én met jou, wat de belangrijkste tien behoeften van deze kinderen zijn en hoe jij hen hierin kunt ondersteunen en begeleiden. Het boek biedt concrete tools en eenvoudige strategieën aan, zodat je als (groot)ouder, leerkracht, therapeut of begeleider samen met het kind op zoek kunt gaan naar wat écht helpt om met meer (zelf)vertrouwen in het leven te staan.
Centraal staat de relatie van het kind met de volwassene, want kinderen leren vooral door imitatie en ervaring. Door in te zetten op verbinding, rust en op je eigen verhouding tot angst krijgt het kind de ruimte om zijn eigen angsten in de ogen te durven kijken. Het kan dan verder op weg naar een betekenisvol leven, met de angst onder de arm.
Meer informatie vind je hier
Autisme op school ASS en ATO in basis- en voortgezet onderwijs
Martine F. Delfos
Dit is een complete herziening van twee boeken, verschenen onder de titel Autisme op school. De mogelijkheden van kinderen, jongeren en volwassenen met autisme/atypische ontwikkeling (ATO) worden onvoldoende benut. Leerkrachten zetten zich in, en verbazen zich soms over de averechtse werking van hun inspanningen. ASS/ATO vergt een andere benadering op school, maar ook een andere houding van de leerkracht. Het grootste probleem is dat het kind met ASS/ATO over een heel scala aan mentale leeftijden beschikt (MAS1P, Mental Age Spectrum within 1 Person). Op vijftienjarige leeftijd kan hij vijftien zijn in biologisch opzicht en midden in de puberteit zitten, terwijl zijn sociaal-emotionele leeftijd twee jaar is. Hij kan in de wiskundeles zijn leraar soms voorbij zijn en tegelijk geen schoolrijp gedrag vertonen. In het voortgezet onderwijs wordt de jongere geconfronteerd met een heel team aan docenten. Dat betekent dat het team ook onderling op elkaar moet afstemmen, wat op zich al een grote klus is. In ’Autisme op school’ legt Martine Delfos in heldere, praktische taal uit wat autisme/ASS/atypische ontwikkeling (ATO) op school betekent: hoe je een probleem herkent, hoe je ermee om kunt gaan, maar ook hoe je problemen kunt voorkomen. Eerder bestond dit boek uit twee delen, maar in deze vierde druk heeft het een totale verandering ondergaan. Het is aangevuld met inzichten uit de nieuwste onderzoeken die aangeven dat ASS/ATO geen stoornis of defect is, maar een gelijktijdige vertraging en versnelling in het functioneren van de hersenen. ’Autisme op school’ bestaat nu uit één deel, zowel over het basis- als het voortgezet onderwijs.
Meer informatie vind je hier
Lees hier eerdere afleveringen van De Bibliotheek
----------------------------------------------------------------------
Vond je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.Abonneren kan direct via het inschrijfformulier, opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de [url|http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html|artikelen in de vori