Kleine en middelgrote ggz-instellingen geven hun cliënten te weinig medezeggenschap via cliëntenraden. Ze doen hun best in ondersteuning, maar er zitten vaak te weinig mensen in zo’n raad. Dat constateert de IGJ. Er is actie nodig, vindt de inspectie.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) deed vorige zomer een steekproef bij elf kleine en middelgrote ggz-organisaties die volgens de wet een cliëntenraad moeten hebben. Het rapport werd deze week gepresenteerd.De IGJ ziet dat die hun best doen om een stabiele cliëntenraad te realiseren, maar dat lijkt niet altijd te lukken. Vaak zijn er te weinig mensen voor en de bezetting wisselt sterk. Dat vraagt om gerichtere hulp vanuit de organisatie, bijvoorbeeld in het opzetten van zo’n orgaan of bij het analyseren van data. Daarnaast kan de ggz-aanbieder de meerwaarde van lidmaatschap beter duidelijk maken.
Ongevraagd advies
De cliëntenraden vertellen de IGJ dat er voldoende ruimte is advies te geven. De ggz-instellingen koppelen meestal wel terug wat er met de adviezen wordt gedaan, maar dat gebeurt niet altijd schriftelijk. De cliëntenraad voelt niet altijd de ruimte om ongevraagd advies te geven, alhoewel bestuurders aangeven dat wel te verwachten. Een cliëntenraad weet niet altijd wat er precies speelt in de organisatie, waardoor het lastig is om ongevraagd advies te geven. Er worden wel pogingen gedaan om kennis over ontwikkelingen in de organisatie te verbeteren, zoals aansluiten bij managementoverleggen. Het is wel belangrijk dat cliëntenraden zich concentreren op onderwerpen die echt belangrijk zijn voor cliënten en familie, en minder op organisatorische zaken en financiën.
Kritischer
De meeste cliëntenraden worden op tijd betrokken bij onderwerpen waar zij medezeggenschap hebben. Bijvoorbeeld de kwaliteit en de veiligheid van de zorg, maar ook zaken als huisvesting, fusies en analyse van incidenten. Sommige bestuurders zeggen dat hun cliëntenraad nog best wat kritischer mag zijn. Meestal draagt de cliëntenraad bindend een lid aan voor de Raad van Toezicht van de zorgaanbieder. De meeste cliëntenraden zijn tevreden over de ondersteuning die ze vanuit de organisatie krijgen: trainingen, een vaste ondersteuner, een onkostenvergoeding.
Volgens de wet (Wmcz 2028) moeten zorgaanbieders die 24-uurszorg of -verblijf bieden een cliëntenraad hebben als er tien zorgverleners of meer werken. Zorgaanbieders die alleen ambulante zorg bieden moeten een cliëntenraad hebben als er 25 zorgverleners of meer werken.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijfformulier, opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines.